Mi a Tai Chi?

Patrick Kelly: A Taiji alapjai

A Taiji egy belső stílusú kínai harcművészet, amely az ellazítás és az elengedés alapelvét hangsúlyozza az alkalmazásokban és a mindennapi életben. A Taiji gyakorlás fejleszti a belső erőt és egyensúlyt, a test és a tudat összehangolása és ellazítása által. A Taiji külső aspektusa az egészség és önvédelem mozgásművészete. A Taiji a Raja jógával rokon, a tudat és a belső energia tudománya.

A Taijiquan-t a legenda szerint több mint hétszáz évvel ezelőtt egy taoista bölcs, Chan San-Feng alkotta meg. Célja a halhatatlanság és a megvilágosodás elérése volt a belső energia (Qi) által.A Taiji alapelveit 2500 évvel ezelőtt Lao Ce a Taoizmus megalapítója fektette le könyvében, a Tao Te King-ben. A Tao Te King-ben kifejeződtek a több ezer évvel előtte íródott I Jing tanításai is. Létezik egy rövid és tömör írásokból álló gyűjtemény, melyet Taiji klasszikusok címen ismerünk. Ezekben az írásokban a Taiji alapelveinek körvonalazását találjuk. A Taiji módszert ad a Taoizmus filozófiájának mindennapi alkalmazására.
A Taiji az évszázadok alatt lágy, lassú mozgássorrá fejlődött, melyet a tudat összpontosítása és a légzés irányít.
A Taiji gyakorlás kezdeti szakaszában a cél a test ellazítása és a tudat lecsöndesítése. Minden mozdulat körkörös:

A szélső helyzetről megállás nélkül tér vissza. A mozdulatokat az akarat és nem az izomerő irányítja. A tudat létrehozza az akaratot és az akarat mozgatja a Qi-t. Mikor a Qi áramlik, az ízületek úgy nyílnak mint amikor levegőt fújunk egy gumicsőbe. Így végső soron a Qi mozgatja a testet.

Ez a mozgás finoman masszírozza a belső szerveket, javul a vérkeringés, erősödnek az inak és a csontok. A Qi felhalmozódik és szabadon áramlik a testben. Idővel a mozgás finomítása olyan mélységet ér el, hogy a szellem felbukkan, és ez acélos erőben és az elme békéjében nyilvánul meg.

A Taiji alkalmazásait partnerrel gyakoroljuk. A cél a teljes ellazulás, a partner erejének „engedése”. Ilyenkor olyan könnyű az egész test, hogy egy légy nem tudja érinteni anélkül, hogy mozgásba ne hozná. Ez nem gyengeség.

A lábak a talajba gyökereznek és a középpont stabil. A tapintás segítségével befogadjuk a partner legfinomabb nyomását is, a legkisebb visszavonulást is követjük. Lassú mozdulatra lassú, gyorsra gyors választ adunk.

Minden helyzetben meg kell különböztetnünk a az ürest és a telit (Yin és Yang). Mikor a partner közelít, akkor túl hosszúnak érzi az utat, mikor visszavonul, elkeserít?en rövidnek. A megfelelő pillanatban belső energiát bocsájtunk ki, ami ellöki a partnert. Ez a Taiji önvédelmi alkalmazása.

Bármely korban vagy egészségi állapotban gyakorolható a Taiji.

Ez kizökkenti az embereket a mindennapi életből a belső tudás, nyugalom és erő felé. A belső nyugalom gyakorlása nagyon hatásos azoknál ,akik érzelmi problémákkal küzdenek. A nyugodt koncentráció oldja a mentális problémákat, míg az ellazító gyakorlatok és az energia áramoltatása jó gyógyszere a testi problémáknak.

Ahhoz, hogy a gyakorlás sikeres legyen, kíváncsiságra, türelemre és kitartásra van szükség. Nyitottnak kell lennünk arra, hogy a tanítás szerint gyakoroljunk, és folyamatosan tanulmányoznunk és finomítanunk kell indítékainkat lelkiismeretünk szerint. A Taiji gyakorlása egy életre szól.

A Tai karakter jelentése óriási, nagyszerű vagy felsőbbrendű. A Ji karakter végső, meghatározott, illetőleg extrém. A kettő együtt olyan koncepciót, hozott létre amely áthatja a filozófiai utat és túlmutat a Taiji-n, mint harcművészeten. Sok ezer évvel ezelőtt, talán még a Tao megalkotása előtt is a Taiji ideája már létrejött. Ez utal minden dolgok eredetére, amelyből a dolgok kifejlődtek. Valószínűleg ez a harcművészet a Taiji nevet csak a XIX. sz-ban kapta. A harcművészetet gyakran társítják a Quan (Chuan) karakterrel. Ennek szó szerinti jelentése: ököl. Ezért a Taijiquan (Tai Chi Chuan) megnevezést a harcművészet jelzésére használják.

A késői XIX és a korai XX. században a Taiji gyorsan elterjedt egész Kínában. Ebben az időszakban számos jól képzett mester élt és hozott létre stíluságakat. A Yang stílus a Chen stílusból fejlődött, a Wu ésSun stílusok a Yang stílusból fejlődtek ki. A leghíresebb mesterek Chen Changxing, Yang Luchan, Wu Jianquan és Yang Chengfu voltak.

A Chen stílus többnyire a Chen faluban fejlődött, sokan hiszik, hogy ‘ez az ága az átadásnak keveredett külső és helyi harcművészeti elemekkel. Az utolsó nagymester Chen Fake volt aki egészen Pekingig terjesztette a stílust.

Yang Luchan Chen Changxingtől tanult és egész Kínában elterjesztette a Taijit. Yang Luchan unokája, Yang Chengfu lett kiválasztva később, hogy vezesse a Yang stílust. Ő alkotta, a l08 lépéses hosszú Yang formát. Wu Jianquan édesapja – Wu Quanyu – tanítványa volt Yang Luchannak. Wu Jianquan alkotta a Wu hosszú formát nagyjából egy időben, hogy barátja Yang Chengfu megalkotta a Yang formát.

 

A Taiji napjainkban

Bár a Taiji Kína szerte elterjedt a század első harmadában, később azonban nehéz időszakok köszöntöttek, be – a polgárháború és a kulturális forradalom alatt, a legjobb mestereket megölték vagy börtönbe ‘zárták. Az átadás generációról generációra való fonala megszakadt. Szerencsére néhány jól képzett gyakorló Taivanon és Hong Kongban tovább folytatta a Taijit. Ezek többnyire Yang Chengfu és. Wu Jianquan tanítványok voltak. A Taiji ily módon rövidesen elterjedt az egész világon.

A kínai kormány egy kevert formát próbált bevezetni, amelyet pekingi stílusnak neveztek, de a tradíciók és a hozzáértő mesterek hiányában kudarcba fulladt. Később hiába próbálták az esetlegesen túlélő idősebb mestereket visszahívni, azok nem voltak hajlandóak tárgyalni a kormánnyal.

Yang Chengfu 53 éves korában meghalt ráhagyva tudását az idősebb tanítványokra. Chen Weining volt a legjobb, aki Kínában maradt azok között, akik elhagyták Kínát az egyik legjelentősebb tanító Chen Man Ching volt, aki Tajvanon tanított.

Chen Man Ching átadta tudását a nyugatnak és a 60-as években az USA-ban is számos követőre talált: Chen Man Ching amellett, hogy kiváló harcos volt, iskolázott emberként a Taiji mély filozófiai aspektusait is megújította. Chen Man Ching volt az aki lerövidítette a hosszú formát, hogy az alapokat könnyebben érthetőbbé tegye a modern korban. Számos kiváló tanítványa Taivanon maradt. Köztük Huang Xiangxian. aki Dél-Kelet Ázsiában tanított. Ő volt az, aki leginkább megvalósította Chen Man Ching alapelveit. Nem csak Taijit, hanem Taoista hagyományos orvoslást, és fehér daru irányzatot is tanult. Később, mint kérlelhetetlen keresője az igazságnak Malaysiába kényszerült emigrálni, ahol a következő 30 illetőleg- 40 éven át tízezreket tanított és iskolahálózatót épített ki Dél-kelet Ázsiában, Új Zélandon és Ausztráliában Ezalatt az időszak alatt finomította és új magasságokba emelte a Chen Man Ching féle Taijit. Megértette, hogy bár a Taiji Kínában vált naggyá, de eredete túlmutat a faji határokon.

Ma a Taiji kifejlődött az egész világon. Számos tanító és iskola biztosítja a tanulóknak, hogy megtalálják a módszereket, mellyel életüket irányíthatják, legyen ez művészi mozgásforma, harci technikák vagy spirituális út.